Omkring Russell-tribunalet i Sydafrika
2011
Reportage
af Brita
Bastogi, Human Rights march - Kvinder i Dialog
Måtte dette tribunal forhindre tavshedens
forbrydelse
Sådan udtrykte den engelske filosof Bertrand Russell håbet for
Vietnam-tribunalet i 1966. Og dette håb, der stadig er mottoet for
tribunalet om Palæstina, blev gang på gang understreget i Cape Town.
For hvorfor skal Russell-tribunalet om Palæstina samles for tredje
gang? Det skal det, understregede Stéphane Hessel, for at give
civilsamfundet oplysninger - saglige, velbegrundede oplysninger med
baggrund i Folkeretten og FN’s traktater - for at propagandaen kan trænges
tilbage, og folk kan protestere med velunderbyggede argumenter overfor
deres regeringer, som i tavshed støtter eller lukker øjnene for
Israels forbrydelser. Nu er det nok!
Russell-tribunalet om Palæstina er en folkelig domstol. Den bliver
gennemført med de samme procedurer som en officiel domstol. Tilhørerne
rejser sig i tavshed, når juryen træder ind eller forlader lokalet.
Her må ikke klappes, selv når en ekspert eller et vidne siger ting,
der appellerer til jubel (hvilket var meget svært at styre her i
Sydafrika).
Men en sådan domstol skal finansieres. Og det blev
muligt i kraft af jurymedlemmet Stéphane Hessels lille bog ”Gør oprør”
– hele overskuddet fra salget gik til afholdelse af Russell-tribunalet
i Sydafrika.
Apartheid og District Six
Det overordnede emne for dette tredje
tribunal om Palæstina var apartheid, og det måtte selvfølgelig
afholdes i Sydafrika. Ydermere foregik tribunalet på District Six
museet. District Six har en særlig klang i Sydafrika. Under apartheidregimet
var det et område for folk af alle racer. Derfor blev det jævnet med
jorden og alle beboere flyttet ud. I dag er det én stor tomt, en
mindelund, hvor enkelte bygninger begynder at skyde op i yderkanten, og
hvor de tidligere beboere i princippet har fortrinsret til at flytte
ind. Midt på denne græsmark ligger der en stor bunke murbrokker - det
klareste monument over apartheid.
Museet handler kun om dette områdes historie. Et mere passende sted for
tribunalet kunne næppe findes. Man føler tydeligt, at forståelsen for
emnet ligger lige under huden hos sydafrikanerne. Deres solidaritet er
baseret på en oplevet virkelighed.
Vi
opdrog vore fangevogtere til medmenneskelighed
Russell-tribunalets deltagere skulle selvfølgelig
også besøge Robben Island, hvor Nelson Mandela og mange andre
politiske fanger sad fængslet i årevis.
Men personalet på øen strejkede på grund af dårlige
forhold, og selvfølgelig var Russell-tribunalet ikke strejkebrydere. I
stedet fik vi et foredrag af Ahmed Kathrada med film fra øen. Det var
bevægende, at det var en af Mandelas medfanger, idømt livsvarigt fængsel
i 1964, der fortalte om de selvoplevede forhold.
Selv på Robben Island blev reglerne for raceadskillelse opretholdt.
Kathrada, der er inder, havde ret til mere kød og større portioner end
de sorte fanger. Disciplinen blandt de politiske fanger må have været
en historie for sig, for ”det var os, der opdrog vore fangevogtere til
medmenneskelighed”, fortalte han. Det kom også til udtryk i et digt
fra 1993. (se box med digt
Ahmed Kathrada endte sit foredrag med en hyldest til
martyrerne: Skolebørnene, der blev dræbt i Soweto, Steve Biko,
tortureret til døde, Chris Hani, myrdet, Ruth First, gift med
kommunisten Joe Slovo. Hun var professor ved universitetet i Maputo i
Mozambique og modtog en pakke med posten; den eksploderede i hænderne på
hende og dræbte hende. Jeanet School, der modtog en pakke fra Sydafrika
i Angola; den dræbte både hende og hendes 12 år gamle datter. Ahmed
Kathradas liste var på 17 personer og begivenheder.
På muren ved billetsalget til Robben Island står et digt af Ahmed
Kathrada.
WHILE WE WILL NOT
FORGET
THE BRUTALITY OF
APARTHEID
WE WILL NOT WANT
ROBBEN
ISLAND
TO BE A MONUMENT
OF OUR HARDSHIP
AND SUFFERING
WE WOULD WANT IT
TO BE A TRIUMPH OF
THE HUMAN SPIRIT
AGAINST THE FORCES
OF EVIL
A TRIUMPH OF
WISDOM
AND LARGENESS OF
SPIRIT
AGAINST SMALL
MINDS
AND PETTINESS
A TRIUMPH OF
COURAGE
AND DETERMINATION
OVER HUMAN FRAILTY
AND WEAKNESS
(Ahmed
Kathrada,
1993)
|
Mens vi ikke glemmer
Apartheids brutalitet
Ønsker vi ikke at
Robben Island
Bliver et monument
Over vores afsavn
Og lidelse
Vi ønsker at Robben Island
Bliver en triumf
for
Menneskets kampånd
Mod Ondskabens kræfter
En triumf
for visdom
Og åndelig storhed
Mod indskrænkethed
og smålighed
En triumf
for mod og fasthed
Over menneskelig skrøbelighed
Og svaghed
Ahmed
Kathrada, 1993
|
Tavsheden om tribunalet er brudt
Opbakningen, varmen, er utrolig. Måske derfor er modstanden også stærkere.
Foran indgangen til museet protesterer zionisterne og kalder
begivenheden et kænguru-tribunal (1). De er meget aggressive og nærgående
overfor deltagerne, der går ud og ind. Heldigvis har COSATU, det
sydafrikanske LO, sørget for sikkerhedsvagter, så man føler sig
ganske rolig med disse store fyre, der står parate til at gribe ind,
skulle demonstranterne blive voldelige.
I aviserne har diskussionerne for og imod stået på
i dagevis, også længe før tribunalets start.
To agtværdige sydafrikanske jurister, John Dugard
og Richard Goldstone, har begge udtalt sig i medierne, med diametralt
modsatte opfattelser af, om Israel udøver apartheid mod palæstinenserne
eller ej.
Professor John Dugard, der var FN’s særlige rapportør om Palæstina
til FN’s Menneskerettighedskomite, er utvetydig i sin udmelding om,
at Israel udøver apartheid mod palæstinenserne, og at den er endnu værre
end den sydafrikanske.
Højesteretsdommer Richard Goldstone, selv jøde,
var leder af FN’s Fact Finding Mission om Gaza efter Israels angreb i
december-januar 2008-09. Missionen resulterede i den såkaldte
Goldstone-rapport, som konkluderede, at Israel havde begået
krigsforbrydelser. Men Goldstone blev sat på plads af stammefrænderne,
der forlangte bod og bedring. Og nu har han tydeligvis fortrudt sin
rapport.
Så måske er det ikke så underligt, at samme dag som Dugard udtaler
sig i Middle East Monitor om hvordan apartheid udtrykker sig i Palæstina,
da mener Goldstone i The New York Times, at det er ren bagvaskelse.
Begge er vokset op i et land, som udøvede
apartheid, og begge har via deres specielle erfaringer stor viden om
forholdene, med den forskel at Goldstone er jøde og zionist. Det er åbenbart
grund nok til, at deres konklusioner bliver så vidt forskellige.
John Dugard gør yderligere rede for hvorfor han
mener, at Russel-tribunalet har sin berettigelse. Da der ikke findes
nogen kompetent domstol, der er i stand til at udtale sig om Israels opførsel
eller holde landet ansvarligt, må den internationale offentlighed
udtrykke sin mening igennem et medie, der ligner en retssag, med
vidneudsagn om Israels ulovlige opførsel, foran en jury af agtværdige
personer, der repræsenterer den offentlige mening i mange lande.
Richard Goldstone afviser tribunalet og betragter
det kun som et påskud til at isolere og dæmonisere Israel.
Sådan går bølgerne i den internationale presse, og de er ikke mindre
i Cape Town. I aviserne skriver ledende sydafrikanske zionister imod
tribunalet. På tribunalets første offentlige pressemøde var der
flere personer til stede blot med det formål at forhindre
jurymedlemmerne Mansfield og Hessel i at komme til orde.
Det mest positive er nok, at Russell-tribunalet, der indtil nu har været
ignoreret af de israelske myndigheder (i hvert fald på det officielle
plan) lige pludselig er blevet så vigtigt - og farligt - at det skal gøres
tavst.
Israel var inviteret til at sende repræsentanter til at fremføre deres
argumenter, men havde valgt ikke alene at udeblive, men at forholde sig
helt tavs til denne invitation.
På mødets anden dag blev tribunalets hjemmeside hacket og gik ned. På
pressemødet den følgende dag blev deltagerne informeret om, at det var
gjort med ekspertise. Spørgsmålet om hvem der stod bag hang i luften.
En endnu alvorligere ting skete. Få minutter efter at det palæstinensiske
Knesset-medlem, Hannen Zoabi fra partiet Balad, havde vidnet, fik hun at
vide, at der var indgivet en anmodning til Knessets etiske komite om, at
hendes israelske statsborgerskab blev inddraget. Dette er meget
alvorligt, og utroligt, i et land der påstår at være demokratisk.
Derfor har juryen skrevet til både den israelske og den sydafrikanske
regering, som de beder gøre alt for at sikre Haneen Zoabi og de andre
palæstinensiske vidners tilbagevenden og sikkerhed.
Appellen til den sydafrikanske regering handler ikke
kun om, at Sydafrika er værtsland, men også om at Sydafrika og Israel
har tætte forbindelser både økonomisk og i opkøb af våben. En
forbindelse, der vækker forargelse i befolkningen, idet Israel under
den officielle boykot mod apartheid i Sydafrika, fortsatte med handel og
våbensalg. Altså en forbindelse der føres videre under ANC-regeringen
i dag.
Fra juryen sendtes desuden breve til de lande, som jurymedlemmerne kom
fra: Belgien, Frankrig, Storbritannien, Spanien, USA og Irland. Der blev
appelleret til medierne og de tilstedeværende om at lægge pres på
deres regeringer.
Varm og begejstret solidaritet
Om aftenen efter Russell Tribunalets første dag
havde den palæstinensiske solidaritetskomite (PSC) inviteret alle til
et offentligt solidaritetsmøde. Man orkede næsten ikke, dagen havde været
virkeligt krævende, den ene jurist efter den anden havde forklaret de
forskellige juridiske love og traktater i forbindelse med retten til
selvbestemmelse og apartheid. Man var træt, man havde hovedpine, man
ville bare tilbage til hotellet. Men heldigvis tog vi med.
Forskellen fra en stille sal, hvor man i timevis havde koncentreret sig
om at forstå love og paragraffer til en kæmpesal i et folkets hus,
hvor lokale og gæster strømmede ind, mens der blev sunget og danset,
var vidunderlig. Hovedpine og træthed var som blæst væk. Den ene tale
afløste den anden, både lokale og gæster fra tribunalet som Leila
Khalid, Jamal Juma'a, Jeff Halper og Rafeef Siadeh.
Mødet blev indledt af Martin Jansen, direktør for Worker’s World,
der samarbejder med Danmark om forskellige projekter. Han snakkede om
sydafrikanernes førstehåndskendskab til apartheid og sluttede med:
"Det er derfor ingen tilfældighed at Israel har udviklet deres
egen og værre version af apartheid og kolonial besættelse af palæstinenserne,
idet de altid har været en aktiv støtte for og kollaboratør med
apartheidstaten”. Jamal Juma’a talte engageret om volden og blev mødt
med tordnende klapsalver - Amandla (magten) råbte en og hele salen
svarede Awetu (til folket) - og så brød de ud i endnu en sang. Rafeef
Ziadah, der få timer forinden havde afgivet sit vidnesbyrd til
tribunalet, skreg og hviskede sit digt om "Jeg er en tv-massakre -
jeg er en arabisk kvinde" så passioneret, at jublen ingen ende
ville tage. Jeff Halper, den eneste israelske jøde til stede, fortalte
om nedrivningen af de indtil nu 26.000 palæstinensiske huse - og salen
råbte: Vi kender det.
Utroligt hvordan ægte solidaritet kan drive træthed
og hovedpine på flugt.
(1) Kænguru-retssag – nedsættende udtryk for en
domstolslignende proces, der ikke er juridisk bindende.
|